zondag 1 augustus 2010

Dag 8 - Reis naar Nice

Vanmorgen voor de tweede en laatste keer gegeten in Italië bij Paola. Wij zijn om half zeven opgestaan om onze tassen in te pakken en om zeven uur stond het ontbijt al op tafel. Na het ontbijt zijn we tegen half acht de deur uitgelopen. Bij de bushalte zagen we dat er maar weinig bussen rijden op zondagochtend, maar gelukkig kwam er na twee minuten al een bus aan. Gevolg dat we een half uur te vroeg op het station waren. De trein kwam keurig op tijd aan in Verona en toen gingen we op naar Milaan. In Milaan hebben we bij de McDonalds even een broodje gegeten en koffie gedronken. Om iets over elf vertrok de trein naar Ventimiglia. Een plaatsje aan de Middellandse zee en de Franse grens. De eerste trein was nog redelijk luxe, de tweede was echt oud. De trein van Ventimiglia naar Monaco was van de Franse spoorwegen. Deze hadden hun zaakjes beter voor elkaar. De dubbeldekker zag er een stuk moderner uit dan de Italiaanse collega’s. In Monaco zijn we even naar buiten gelopen en de dure auto’s rijden je aan alle kanten voorbij. Een simpel waterijsje kost je daar meer dan twee euro! Dacht het maar even niet he! Het laatste stukje van de rit ging net als de voorafgaande vier uur langs de Middellandse zee. Afgewisseld hadden we mooi uitzicht en lange tunnels. Om ongeveer vijf uur kwamen we in het station van Nice aan. De weg naar het appartement was redelijk snel gevonden. Eenmaal binnen waren we enigszins verbaast. Het bleek geen echt bed and breakfast te zijn, maar een studentenhuis waar toevallig ook twee kamers als B&B verhuurd worden. De man die ons opving was best aardig en voordat ik het wist had ik de tweede helft van de huursom betaald. Achteraf toen we eens iets beter gingen kijken was het misschien beter geweest om meteen op te stappen. Maar goed. De douche was redelijk oud en hetzelfde geld voor het toilet. Echter was het best wel schoon, zeker als je bedenkt dat er ook studenten wonen. Toch hadden we er allebei geen goed gevoel bij. We zijn eerst bij een plaatselijke (volgens ons) Algerijnse pizzaboer een pizza wezen eten. Voor 6,50 euro hadden we er een waar we beide moeite mee hadden op te krijgen. Die van mij was nog eens super scherp ook. Voor een blikje drinken betaalde je 1 euro. Dus lekker voordelig klaar met het eten. Het goedkoopste van de vakantie en nog erg lekker ook. Na het eten zat het ons toch niet helemaal lekker en besloten we te kijken wat er aan mogelijkheden waren in Nice om te overnachten. Op internet was weinig nuttigs te vinden, of het was schreeuwend duur. We besloten een rondje te lopen in de buurt en bij wat hotels te informeren. De 3 sterrenhotels waren per definitie veel te duur. Bij 2 sterrenhotels hadden we wel een paar opties. Maar dan was je voor 3 nachten ook ruim 200 euro kwijt. En echt florissant zag het er ook niet uit. Uiteindelijk kwamen we voor de derde keer in onze kamer en toen viel het ons eigenlijk nog best wel mee. We besloten toch hier maar te blijven. In principe zijn we er alleen om te slapen en dat is goed mogelijk. Als het ontbijt ons niets lijkt, gaan we wel ergens in de stad ontbijten, maar dat kan nog wel eens best meevallen. Er loopt hier ook een oudere vrouw (misschien de vrouw van de eigenaar??) en die praat een aardig woordje Nederduits. Zij komt uit een stadje net iets verder dan Nordhorn. Tegen half negen besloten we nog maar even naar het strand te gaan. In het halfdonker hebben we nog een half uurtje in zee gedobberd. De stad ziet er prachtig uit. En pas na negen uur komen de mensen naar buiten. Winkels waren nog open en op straat was het een drukte van belang. Nu gaan we redelijk op tijd slapen om uit te rusten van de reisdag. Wat we morgen gaan doen weten we nog niet precies. In ieder geval de stad verkennen en ’s avonds even naar het strand.

1. Wat een geweldig leuk reisverslag hebben jullie gemaakt. Zo kunnen we hier ook genieten van jullie vakantie. Ik krijg spontaan weer heimwee naar de bergen. Nog veel plezier en geniet nog lekker.