donderdag 22 juli 2010

De laatste volle dag in Sauerland

Vanmorgen heeft Jolanda alvast een was gedraaid, zodat ze van het weekend thuis niet al te veel voor de kiezen krijgt. Verder hebben we wederom uitgebreid ontbeten, en in de ochtend verder relaxed. Voor de middag stond er een wandeling naar Niederbergheimerhof op de kalender. Het rondje dat we uitgezocht hadden zou een kilometer of negen zijn. De voerde ons helemaal rond Allagen, en op stukken waar we van de week nog niet eerder hadden gewandeld. Rond twaalf uur zijn we op pad gegaan. Eerst van ons huisje naar het dal. Vervolgens een stukje over de oude spoorlijn richting Sichtigvor. Aan de andere kant van het dal zijn we weer naar boven geklommen en hadden een fraai uitzicht over Allagen en Westendorf. Vanuit de verte was de Duitse vlag te herkennen die de buurjongen uit aan het balkon heeft hangen. Verder voelden we op een bankje de eerste regendruppels van deze vakantie tijdens een tochtje. De wandeling voerde verder door het bos richting Niederbergheim. Het bleef een beetje regenachtig, maar het tochtje was toch goed te lopen.

In Niederbergheim zouden we bij het inmiddels bekende restaurant een laatste kopje koffie drinken. Echter daar aangekomen zagen we de eigenaar net wegrijden voor een boodschap. Na een tijdje gewacht te hebben op het terras zijn we verder gelopen. Het bleek dat ze in de middag gesloten zijn, en pas rond etenstijd weer op gaan. Dit was best een teleurstelling, echter besloten we ook om toch in de avond maar hier te gaan eten. Vervolgens zijn we rustig naar huis gewandeld. De regen werd inmiddels weer minder. Het had een enigszins buiig karakter. Uiteindelijk bleek de wandeltocht weer langer dan verwacht, thuis stond er namelijk twaalf kilometer op de teller. Thuis aangekomen even snel een bakje koffie gedronken en ons opgefrist.

Rond etenstijd weer richting Niederbergheimer Hof gereden. We zijn gaan zitten aan het zelfde tafeltje als gisteren, dus wederom binnen. Buiten was het eigenlijk te koud om te gaan zitten. Hilbert had een mixed grill met gebakken aardappelen. Jolanda een een of ander mengelmoesje van vlees en champignons met een soort pasta en gefrituurde aardappelpartjes. Désiree had een rumpsteak met patat. Marc (ik dus) had een varkensrugsteak met kaas, tomaat en aardappelpartjes. Het smaakte wederom heerlijk. Vooraf hadden we als cadeautje van de zaak stokbrood met reuzel. Dees liet de reuzel staan, maar dat vond Jolanda niet erg. Die had op haar stokbrood nu het dubbele portie. Toen we het eten op hadden kwam de eigenaar nog even bij ons zitten voor een praatje. Als verrassing kregen we toen een dessert met ijs en aardbeien. Wij gaven aan dat Hilbert hiervoor allergisch was, waarna zijn dessert werd omgeruild voor één met banaan in plaats van aardbei. Désiree had een leuk kaartje gemaakt voor de eigenaar (en zijn vrouw) en deze heeft ze hem gegeven. Hij vond het zichtbaar erg leuk. Uiteindelijk hebben we een dik half uur met hem zitten kletsen en was het erg gezellig.

Thuis is Jolanda druk geweest met het weer inpakken van de spullen die weer mee moeten naar huis, en het doen van een laatste was. De rest heeft nog een laatste potje rummykub gespeeld. Nu kunnen we allemaal terugkijken op een erg mooie tijd hier in Allagen en omgeving. Morgen staat de terugreis op het programma, met eten bij oma. Voor het eerst in weken weer gekookte aardappelen en een gehaktbal.