donderdag 29 juli 2010

Interrail dag 5 - Stausee

Vanmorgen waren we beide redelijk op tijd wakker. Gezien de verwachting dat het weer in de ochtend nog redelijk zou zijn, zijn we om acht uur meteen aan het ontbijt gegaan. Toen we het ontbijt ophadden zijn we richting station gelopen en zijn we op de bus gestapt naar de Schlegeis Stausee. Na een rit met de bus door een smal dal, door vele tunnels en sneeuwgalerijen kwamen we na een uurtje in de bus gezeten te hebben rond half elf bij het stuwmeer aan. Je kon kiezen bij welke bushalte je uit wilde stappen. Een was bij de dam, de andere bij een restaurantje een goede kilometer verderop. Wij kozen voor de laatste. Vanaf hier zijn we eerst een klein stukje stroomopwaarts gelopen. Hier kwamen we een restaurantje tegen waar we even naar het toilet zijn gegaan en een ijsje hebben gegeten.

In de verte zagen we uit het dal de eerste wolken omhoog komen, terwijl eerst de zon nog scheen. Gedurende de wandeling terug naar de stuwdam betrok het steeds verder en begon het te druppelen. Het meer zelf zag er prachtig uit, met prachtig blauw water. Dees is aan het begin van de dam op een bankje blijven zitten, terwijl ik de dam “even” op en neer gelopen ben om wat foto’s te schieten. Even viel nog wel een beetje tegen. Later lazen we op een bordje dat de dam een lengte heeft van 725 meter. Als je over de rand keek zag je een grote diepte onder je. De hoogte van de dam was ongeveer 130 meter. Het is een heel immens bouwwerk tussen de bergen. Na anderhalf uur gekeken te hebben zijn we weer met de bus naar Mayrhofen gegaan.

Onderweg was het werkelijk pokkenweer. In het dorp aangekomen besloten we even naar het hotel te gaan, tot het weer iets was opgeklaard. Na ongeveer anderhalf uur zijn we naar het dorp gewandeld om nog één keer rond te neuzen. Omdat onze Zillertal Card toch de mogelijkheid bood om nog een keer met de lift naar een berg te gaan. Het leek even op te klaren, maar toen we boven uit de lift stapten begon het weer te regenen, waarop we besloten maar meteen weer rechts om keert te maken. Beneden in het dorp nog een paar winkels bezocht en vervolgens op zoek gegaan naar een adresje om te eten. Bij een restaurant is Désiree voor een hacksteak met friet en salade gegaan. Ik koos voor het dagmenu. Dit was een witte groentesoep, gevolgd door semelknödel met zuurkool een sauerbraten, toe een stuk flammenkuchen. Na het eten is Dees naar het hotel gelopen. Ikzelf heb een klein ommetje gemaakt om toch nog een geocache te vinden op Oostenrijks grondgebied. Deze was snel gevonden. ’s Avonds zijn we de tassen gaan inpakken voor de volgende etappe van de reis. Morgen om 9.30 uur vertrekken wij richting Verona. Waarschijnlijk hebben we daar geen internet, dus het kan zijn dat de volgende blog pas zondag komt.