maandag 26 juli 2010

Interrail dag 1 en 2 - Heenreis en eerste dag Mayrhofen

Zo na een lange reis en een leuke eerste dag wordt het maar weer eens tijd om iets van ons te laten horen. Gisteravond om 18.44 zijn we in Gronau op de trein gestapt. Dit omdat we dan geen toeslag tot de grens hoefden te betalen. Pa en ma hebben ons weggebracht. Uiteindelijk waren we rond tien uur in Keulen. De nachttrein zou vertrekken om half 12 dus we hadden nog wat tijd over. Eerst wilden we in Keulen een terrasje pakken, echter het regende zo hard dat we besloten maar op het station rond te blijven hangen. Tegen elf uur hadden we allebei trek en hebben we bij een Italiaan een kaas-uienbroodje en een mini pizza gekocht. Toen we het broodje op hadden zijn we het perron opgelopen waar onze trein zou aankomen, bleek deze een vertraging van ca. 20 minuten te hebben. Op een verder niet al te druk station gaat de tijd niet al te snel voorbij, maar tegen kwart voor twaalf kwam onze trein toch binnenrijden. Nadat bij binnenkomst onze kaartjes zijn gecontroleerd zijn we naar onze coupe gegaan. Er lagen al vier mensen te slapen, dus we hebben zo zachtjes mogelijk onze bedden opgezocht. Uiteindelijke hebben we beide nog best redelijk geslapen. Het beviel zo beter dan met de nachtrein van Berlijn naar Wenen vorig jaar. Bij het wakker worden bleek dat we nog steeds een half uur vertraging hadden. Met een aansluiting van een kwartier is dat niet zo handig. Conclusie aansluiting gemist. In München hebben we een klein rondje gelopen en hebben we op het station een kop koffie gedronken. Bij de service balie deden ze niet moeilijk en de reservering werd netjes omgezet voor de trein van twee uur later. Uiteindelijk waren we rond elf uur in de ochtend in Jenbach, alwaar we moesten overstappen op de smalspoortrein richting Mayrhofen. In deze trein was echter onze Interrail kaart niet geldig. Wij waren toch al van plan een Zillertal Activecard te kopen, deze geeft toegang tot ov in het Zillertal, alsmede zwembaden, bergbanen en andere atracties, dus deze meteen in Jenbach maar gekocht. Via een mooi traject kwamen we uiteindelijk om half één in Mayrhofen aan. Twee uur later dan de bedoeling was. In totaal zijn we drie uur langer onderweg geweest dan gepland. Dit omdat we ook een uur eerder zijn vertrokken, voor de zekerheid.
In Mayrhofen aangekomen zijn we naar ons onderkomen gelopen. Het is een Gasthof, maar de term jeugdherberg zou ook passen. Door een aardige Nederlandse jongen werden we welkom geheten. Omdat onze kamer nog niet klaar was hebben we onze tassen achtergelaten en zijn we de omgeving gaan verkennen. Vanaf het hotel is het slecht tien minuutjes lopen naar het centrum van Mayrhofen. Dit is een echt gezellig toeristisch plaatsje, met vele terrassen, restaurants, hotel s en souvenirwinkeltjes. Aan het eind van de lange dorpsstraat zijn we naar de skilift/ kabelbaan gegaan die ons naar de Ahorn bracht. Met een enorme snelheid bracht een grote “bus” ons van een kleine 700 meter naar 1900 meter in een paar minuten. Bovenop was een mooie wandeling uitgezet die niet te zwaar was. Een rondje waar een uur voor stond, maar waar wij met lekker relaxed pauzes houden en foto’s maken een kleine twee uur over gedaan hebben. Ondanks het niet echt helder was, was het uitzicht toch erg mooi. Op de toppen tot 3000 meter was de sneeuw nog te zien, en smeltwater dat als kleine watervalletjes naar beneden klettert.
Na een kleine twee uur zijn we weer naar beneden gegaan en zijn we op zoek gegaan naar een adresje om te eten. Op een bord langs de weg zagen we een menu staan dat ons wel aansprak. Het was een of andere wortel soep met daarna een salade teller en Goulash met knödel (bollen gemaakt met melk, broodkruimels en nog wat meer). Toen we op het terras gingen zitten en het eten bestelden haalde de serveerster meteen het bord met de aanbieding weg. Waarom is ons niet geheel duidelijk. Maar goed, wij kregen wat we besteld hadden en het was heerlijk. Na het eten zijn we rustig naar het hotel teruggelopen en zijn we naar onze kamer begeleid. Vanavond wilden we nog een spelletje spelen, maar eigenlijk zijn we beiden te moe om nog goed bezig te zijn, dus daar komt niets meer van terecht. Lekker op tijd gaan slapen, en morgen weer een nieuwe dag beginnen. Met in ieder geval weer een tochtje met een kabelbaan op het programma, en verder zien we wel wat er op ons pad komt.